Stellenbosch en omgeving

11 augustus 2016 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Stellenbosch en omgeving

Donderdag 11 augutus:

Om 7.15 uur gaat de wekker. Zalig geslapen. Het voordeel van een bad is ook dat je er flink wat vuile was in kan gooien en wassen. Hier beginnen we de dag dus maar eens mee. Wel alleen maar ondergoed en sokken. Dat is trouwens ook al een bad vol. Spijkerbroeken laten we wassen. Om 8.30 zitten we aan een heerlijk ontbijt met gevulde omelet, yoghurt, fruit, zelf gemaakt brood, franse kaas, 3 soorten vlees: we komen niets te kort!
Rond 10.30 uur lopen we naar het centrum van Stellenbosch. Het is een wandeling van nog geen 10 minuutjes. We bezoeken eerst even de shopping mall. Wat een winkels! Hier is echt alles te krijgen. Het lijkt wel alsof we in Nederland zijn. Even internet kaartjes voor onze telefoons gekocht. Dan snel naar buiten want dit is natuurlijk niet waarvoor we hier zijn. Stellenbosch is het op één na oudste stadje van Zuid-Afrika en wordt ook wel City of Oaks genoemd vanwege de vele eikenbomen die overal langs de straten staan. Er zijn heel veel witte historische gebouwen die bijna allemaal onder monumentenzorg staan. En terecht! Het ziet er prachtig uit. We kijken onze ogen uit. In al deze gebouwen zijn nu winkels, restaurantjes, kantoren en musea gevestigd. Een aantal zijn woonhuizen. Natuurlijk bezoeken we "Oom Samie se Winkel", de beroemdste winkel van Zuid-Afrika die hier in 1904 geopend is. Helaas mag ik binnen niet filmen. Het is een feest om te zien wat hier allemaal te koop aangeboden wordt en dat allemaal in zijn oude ambiance. Prachtig.
We drinken een kop koffie naast de winkel en lopen terug naar " de Braak", een groot plein van gras waar een aantal mensen op liggen te slapen. Er is ook een leuk marktje waar allerhande souveniers aangeboden worden. @Wendy, jullie schilderij hebben we gezien. Zelf kopen we een tafellaken, een tafelloper en een armband voor Ron. Het afdingen laat ik aan hem over. Ben daar niet goed in. Denk maar steeds: "Ach, die arme sloebers". Bij de foodlovers market kopen we 2 pizzastokbroden, een grote bak gemengd fruit en een donut (voor snoepkous Ravi) voor welgeteld €4,50. Niet te geloven. We lopen terug naar ons guesthouse en pakken de auto voor een tocht door dit wijngebied.
De wegen zijn allemaal super. De omgeving met zijn bergen is prachtig. We wanen ons net in Oostenrijk. We rijden eerst een stuk terug richting zee. Het is een super mooie tocht en het ene wijnlandgoed ligt naast het andere. We rijden over diverse bergpassen met prachtige uitzichten. We stoppen meerdere malen om te genieten van al dit moois. We komen door het belangrijkste appelgebied bij Grabouw en langs het stuwmeer Theewaterskloof.
De laatste pas voor vandaag is die naar Franschhoek. (13 km) Fantastisch! In Franschhoek zelf parkeren we de auto en lopen door het zeer relaxte dorpje. Weer van die leuke gebouwen (Franse Hugenoten invloed), leuke winkels en galerieën. We besluiten hier te eten en komen terecht in de "tuk tuk micro brewery". Een super leuke tent waar men eigen bier brouwt. Binnen zit je en zie je achter glas de ketels waar ze al dat lekkers maken. Je kunt hier bierproeven: 4 glaasjes diverse smaken bier. Het eten is Mexicaans getint en smaakt heerlijk. Hier hadden we de hele avond willen blijven zitten maar we moeten nog een half uur rijden dus dat laten we maar achterwege. In de straten bij de auto's staat 24/7 security. De man die dienst heeft vertelt dat ze in 12 uur shifts werken. Hij is begonnen om 18.00 uur en moet dus tot 6.00 uur. Wat een baan maar blijkbaar is dat hier wel nodig.
Ik ben Bob vandaag en rijd voor het eerst in mijn leven in een automaat. Dat is even wennen. Bij de eerste keer remmen trap ik vol met links op de rem waardoor we abrupt stilstaan. Geen koppeling Jolanda! Gelukkig went het snel en komen we rond 19.30 uur aan bij The Appletree. We face-timen met het thuisfront en hebben verder een heerlijk rustige avond. De kids vinden het maar wat geweldig dat ze op hun kamer de Olympische Spelen kunnen zien. Morgen staat de walvistocht bij Hermanus op het programma.

1. Ingrid Pesgens:
    12 augustus 2016
    Wat een avonturen weer beleefd! Hartstikke rot van die inbraak maar daar waar het verschil tussen arm en rijk zo groot is kan dit altijd gebeuren. Gelukkig waren jullie zelf niet in huis!
    Nu in ZA!! Ohh daar is het toch ook zo mooi!! Geniet ervan!!!!
    Groetjes de Mullies
  2. Wendy:
    12 augustus 2016
    Top!!!! Ben benieuwd naar alle foto's, wij hebben niet iedere keer wifi op zee dus lezen iedere keer achteraf!
  3. Max:
    13 augustus 2016
    Ron, Jolanda en de Kids,
    hartstikke leuk zo'n live blog van jullie vakantie. De traditionele ansichtkaart met een "beperkt" verhaaltje erop wordt nu in een ander perspectief geplaatst. Een fantastische beleving die jullie (en de kids) nog lang zullen heugen. Een mooi land met voor ons heel andere landschappen dan het oosten van Zuid-Afrika. Rijk en arm liggen ver uit elkaar. Dat vonden wij ook erg wrang. Het feit dat we al de luxe hebben om op vakantie te gaan, toch? Ach geld zegt niet alles. Plezier, liefde, een glimlach en hartelijkheid van de lokale bevolking is net zo veel waard. Vertgeet niet samen nog eens terug te kijken op jullie fantastische vakantie want het vliegt voorbij. Je zit zo weer in Zuyderland, ha ha............ Groetjes "de Wellensjes"