Kaapstad 1: Tafelberg en Signal Hill

15 augustus 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Tafelberg en Signal Hill

Maandag 15 augustus:

Heerlijk uitgeslapen tot 9.00 uur. Stefan vertelde gisteren dat hij elke ochtend broodjes gaat halen voor gasten die dat willen. Omdat wij zo laat aan kwamen heeft hij ons ook wat kaas, ham en boter gekocht. Dit ligt allemaal op ons te wachten in het kastje bij de voordeur. Wat een luxe! De honden Charlie en Sazou hebben voor onze deur de wacht gehouden vannacht. Als we de gordijnen open maken zien we pas bij wat voor een pareltje we terecht zijn gekomen. We liggen in een dal in een hele grote tuin en kijken tegen 2 grote bergen aan.  Stefan en Sabine hebben dit perceel 7 jaar geleden gekocht. Ze komen uit Frankfurt en hebben 4 meiden (3 eigen en 1 geadopteerd uit Haïti). De moeder van Sabine zat in de reiswereld en vertegenwoordigde Zuid-Afrika. Zij had de 2 oudste kinderen aangeboden, als ze de middelbare school af hadden ze 3 maanden op haar kosten naar dit mooie land mochten. Ze hebben hier 6 weken op een taalschool gezeten en wat gewerkt op een farm en toen ze terug waren zeiden ze heel vrolijk dat ze in Zuid- Afrika wilden wonen en studeren! Stefan was toen door een zware nekoperatie thuis en huisvader omdat hun 3e kind geestelijk gehandicapt is en Sabine werkte. Ze heeft haar baan opgezegd en de hele familie is naar Houtbaai getrokken. (Stefan zonder er ooit geweest te zijn) Een echt "ik vertrek" verhaal!  Ze hebben 3 jaar lang gewerkt om dit perceel schoon te krijgen en er 4 prachtige appartementen op te zetten. Hun doelgroep zijn families met kinderen. Zonder kinderen kom je hier niet. Er is een kinderboerderij, een zwembad, speeltoestellen inclusief voetbalveldje etc. Fantastisch! 9 maanden per jaar zijn ze helemaal volgeboekt. Een successtory maar wel heel veel en hard werken.
Sabine helpt ons de planning te maken want we hebben nogal wat op ons verlanglijstje staan. Ze adviseert vanmiddag de Tafelberg te doen en boekt ons online kaartjes waardoor we niet hoeven aan te sluiten in de rij bij de kassa. Ook voor Robbeneiland boekt ze al online. Hierbij hebben we geluk want het kan alleen nog maar online op onze laatste dag. Nou, dat is ook alweer geregeld.

Het is 20 minuutjes rijden naar de gondel bij de tafelberg via de prachtige kustweg. Het is helder maar frisjes vandaag. De golven gaan flink tekeer hier en we stoppen even om de frisse zeelucht op te snuiven. Aangekomen bij de lift is er maar een kwartier wachttijd. Een tijdens de rit ronddraaiende gondel vervoert elke 5 minuten 65 personen naar boven. Alle nationaliteiten zijn hier volgens mij aanwezig. Het voelt fantastisch hierboven te staan met uitzichten op Kaapstad, Lion's Head, Signal Hill, de 12 apostelen, Robbeneiland en als toetje het zuidelijkste puntje van Afrika: Kaap de Goede Hoop. Het is er wel verdomd koud. We besluiten een stuk pizza te pakken in het restaurant wat hierboven ligt. Het is inmiddels ook alweer 14.00 uur. Daarna lopen we zo'n 1,5 uur rond en genieten. We vinden het alle 4 een heel bijzondere ervaring. We hebben op heel veel bergen gestaan maar dit heeft iets aparts. Na een warme kop koffie besluiten we de lift naar beneden te nemen maar dat dachten er meer. We moeten aansluiten in een mega rij! Gelukkig gaat het sneller dan verwacht en binnen een uurtje zijn we dan toch aan de beurt. Bovendien, met dit uitzicht is het geen straf.

Eenmaal beneden beginnen de fameuze wolken te komen over de tafelberg. Het lijkt wel een witte vloeistof die over de tafel naar beneden dwarrelt. Een heel apart gezicht.
Tegenover de Cape Moutain Road ligt de Signal Hill Road waarvan ik gelezen had dat je aan het einde hiervan een prachtige zonsondergang kunt zien. Dat gaan we dan maar eens zelf ervaren en inderdaad...... Tijdens de rit ernaartoe heb je al een prachtig uitzicht op de bergen en de stad en aan het einde is een parkeerplaats. Hier is tegen de heuvel aan een isolerende soort mega deken aangelegd op de berg waar ik weet niet hoeveel mensen in groepjes bij elkaar liggen. Uiteraard zetten Ron en ik ons ook (de kids kijken vanuit de auto) en we zien de zon super mooi ondergaan in de zee. Een waardige afsluiting van deze dag!

Eenmaal terug in Houtbaai doen we bij de Spar onze inkopen. Ik word vrijgesteld van koken en mag aan dit reisblog werken. Pasta met kip en pesto staan op het menu voorafgegaan door een heerlijk tomatensoepje. De houtkachel brandt en we genieten samen na tijdens het eten en een potje Uno.

1. Tilly:
    17 augustus 2016
    Mooi wat jullie weer hebben meegemaakt ! Prachtig .liefs Tilke .
  2. Ingrid Pesgens:
    Hoi allemaal,
    Mooi om te lezen over ZA! Prachtige foto's!!!! Indrukwekkend land he?!! Om zijn natuur maar zeker ook de geschiedenis, nog zo voelbaar wat er zich afgespeeld heeft. Na de vakantie heb ik nog wat b
  3. Ingrid Pesgens:
    Er ging iets mis...
    Na de vakantie heb ik nog wat boeken die zich afspelen in ZA!
    Geniet nogvan jullie laatste dagen!
    Xxxx de Mullies
  4. Christien:
    17 augustus 2016
    Weer een ervaring er bij geweldig .
    Liefs Christien.
  5. Pap Mam:
    17 augustus 2016
    Wat weer een mooie beleving .
    Geniet nog maar een paar dagen van al dat moois.
    Opa en Oma
  6. Els Caris:
    17 augustus 2016
    Bij het lezen van jullie reisverslag val je van de ene verbazing in de andere... Geweldig wat jullie allemaal zien en door de mooie beschrijving beleven wij het een beetje mee! Geniet nog maar lekker deze week! Groetjes!