Naar Hermanus via de walviskust

12 augustus 2016 - Hermanus, Zuid-Afrika

Via de walviskust naar Hermanus

Vrijdag 12 augustus:

Als om 7.30 uur de wekker gaat en we naar buiten kijken is het bewolkt! Wat krijgen we nou? Dat hebben we nog niet gehad deze vakantie. Om 9.30 uur zitten we na een heerlijk ontbijt in de auto richting Hermanus. Er vallen zelfs een paar spatten regen. Het moet niet gekker worden! De tocht leidt ons langs de walviskust en zal een 2 uur duren. De bergen waar de weg in is uitgehouwen lopen tot in zee. Jammer dat het weer niet helemaal helder is maar we rijden vanmiddag via deze weg ook terug en misschien schijnt dan het zonnetje wel weer. Via Gordon's Bay, Pringle Bay en Betty's Bay waar veel mensen uit Kaapstad hun vakantiehuizen hebben komen we uiteindelijk aan in Hermanus. Deze plaats is beroemd omdat je hier grote kans hebt om walvissen te zien. Het ligt aan de False Bay. Die is ook de thuishaven voor de witte haai. Zaak dus om niet overboord te slaan.
Als we ons netjes om 11.30 uur melden bij Southern Right Charters in the new Harbour waar ik onze boottocht geboekt heb krijgen we te horen dat de omstandigheden op zee helaas hebben geleid tot het cancellen van alle tochten vandaag. Gatver, da's balen. We hadden ons hier zo op verheugd. De dame adviseert ons naar Bientengs Cave te gaan in de stad. Er bestaat grote kans dat we ze daar vanaf de kust kunnen zien. Michael van ons guesthouse had dit ook al aangegeven.
Zo gezegd, zo gedaan. Het is een restaurant, gebouwd in een grot di via trappen te bereiken is en direct langs de zee ligt. We besluiten hier te lunchen. En waarachtig: Ravi spot ineens 3 walvissen, niet al te ver bij ons vandaan. Een prachtig gezicht! Even later nog 2 waarvan 1 springt en de ander zijn staart boven water showt. Helaas heeft niet iedereen van ons de sprong gezien. Het gaat echt mega snel. Ineens gebeurt het en dan moet je al net die kant op kijken. We hebben ze in elk geval gezien. We lopen nog wat door het kleine stadje en Ron maakt nog wat foto's van Lyno en Ravi op een rots. Het weer is een heel stuk opgeklaard en het zonnetje schijnt zelfs zo nu en dan.
We beginnen aan de terugweg en genieten van de prachtige vergezichten. We stoppen nog even bij Stoney Point waar een kleine pinguinkolonie zich gevestigd heeft. Wat verplaatsen die dieren zich toch op een grappige manier! Ook zien we heel veel rotsen hier waar duizenden aalscholvers broeden. Een mooi gezicht.
We rijden naar wijnlandgoed "Spier" maar helaas zijn we te laat om hun wijnen te proeven. Het restaurant is ook gesloten nu het winter is. We lopen er even wat rond en besluiten in Stellenbosch zelf te gaan eten bij "the big easy", een restaurant wat ons is aanbevolen door het guesthouse. Het is vernoemd naar 1 van de 5 eigenaren, de blijkbaar zeer beroemde golfer Ernie Els, wiens bijnaam "the big easy" is. Er hangen ook allemaal foto's op van hem o.a. met Tiger Woods. Het eten smaakt voortreffelijk! De kids natuurlijk weer een steak en wij hebben hertebief met puree, gestoofde peer en gebakken groente.
Rond 20.30 uur zijn we terug en gaan vroeg slapen. Iedereen is moe.

1. Pap Mam:
    14 augustus 2016
    Jullie zijn toch bofkonten alweer een prachtige dag ondanks dat het smorgens niet doorging maar Ravi had wel geluk .
    Gr Opa en Oma xxx
  2. Christien:
    14 augustus 2016
    Ik blijf genieten met jullie mooie verhalen .
    Groetjes xx Christien.