Via route 62 naar Oudtshoorn

13 augustus 2016 - Oudtshoorn, Zuid-Afrika

Route 62 naar Oudtshoorn

Zaterdag 13 augustus:

Vannacht zeker 3x wakker geworden van een heavy stortbui. Gelukkig is het nu aan de ochtend een heel stuk beter. Vandaag trekken we weer verder. Oudtshoorn is de eindbestemming.
Wel willen we eerst nog het Boschendal Wine Estate bezoeken. Het is het bekendste en mooiste wijnlandgoed wat is opgericht in 1685. Het is inderdaad nu in de winter al heel mooi, in de zomer is het hier wel echt fantastisch vertoeven. Naast een bakker, slager, cadeauwinkel, lunchroom en wijnproeflokaal is er een restaurant met terras helemaal omgeven door een mega groentetuin en velden met wijnranken. We komen aan de praat met een medewerker en die vertelt ons dat hier alles wat verkocht wordt ook zelf gemaakt/geteeld wordt. Natuurlijk blijft ons hier vanalles aan de vingers plakken. Biltong (gedroogd vlees), droë wors (droogworst), heerlijk gebak (voor onderweg) en uiteraard wat flessen wijn worden ingeslagen.
We rijden verder naar Montagu voor onze tocht over de Afrikaanse route 62 (naam gebaseerd op de Amerikaanse route 66). Een schitterende tocht door het gebied "de kleine Karoo". De uitzichten zijn magnifiek en we stoppen regelmatig om te filmen en fotograferen.
Dan, te midden van deze wildernis ligt daar ineens rechts van de weg de beroemdste kroeg van Zuid-Afrika: "Ronnies Sex Shop". Hier moeten we natuurlijk even een pilsje scoren! 19 jaar geleden opende Ronnie hier een winkel waar hij de producten van zijn boerderij wilde verkopen. Netjes schilderde hij in fel rode letters Ronnies shop op de witte muren van het gebouw zodat het vanuit beide richtingen voor voorbijgangers duidelijk zou zijn. Ronnie had echter "heel grappige" vrienden die op een nacht het woord "Sex" in dezelfde rode letters toevoegden. In eerste instantie was Ronnie woest maar hij liet het zo en hij besloot op aanraden van zijn vrienden hier ook een kroeg te beginnen. En die liep als een tierelier. Binnen zijn alle muren voorzien van teksten en visitekaartjes van klanten. Het plafond is voorzien van lingerie en onderbroeken en er hangt een super relaxte sfeer. We raken aan de praat met de barman en een dame die aan de bar zit en hier is opgegroeid. Ze vertellen ons dat Zuid-Afrika een prachtig land is maar dat er ook nog heel veel problemen zijn. Veel mensen zijn werkloos omdat ze ook niet willen werken en studeren. Je krijgt hier per kind betaald dus denken velen: hoe meer koters, hoe meer geld! Het geld wordt echter heel vaak besteed aan drank en drugs wat hier blijkbaar vrij makkelijk te krijgen is. De drugspanden worden met rust gelaten omdat de corrupte politie zich hiervoor laat betalen. Doet een pand dat niet, dan wordt het opgedoekt. De regering doet weinig aan deze problemen.  Er is nu volgens haar een nieuwe partij (DA?) met een zwarte leider die het wel snapt en er iets aan wil doen. Het huidige ANC is niet meer van de ideologie die Nelson Mandela voor ogen had: blank en zwart samen. Het lijkt steeds meer op de ideologie die Mugabe in Zimbabwe nastreeft: alles voor de zwarten en de blanken eruit. Het heeft Zimbabwe op de rand van de afgrond gebracht terwijl het 20 jaar geleden toen wij er waren alles in zich had om zeer welvarend te worden. Doodzonde!  Of het allemaal zo is zoals deze mensen het schetsen? We moeten weer verder.
Om 17.00 uur komen we aan in het Gumtree Guesthouse in Oudtshoorn. De eigenaren zelf zijn op vakantie maar we worden door een vervangster prima opgevangen. We hebben hier voor één nacht een appartement dat er heel gezellig uitziet. We kunnen te voet naar het nabijgelegen Centrum om een hapje te eten. Ze adviseert "Bello Cibo" waar we heerlijke struisvogelbief eten. Oudtshoorn staat bekend om zijn vele struisvogelfarms. Ik denk wel dat als we weer eenmaal thuis zijn ik geen bief meer kan zien. Morgen hebben we een flink programma en een flinke reis voor de boeg dus we moeten vroeg op. Op tijd naar bed dus!

1. Tilly:
    14 augustus 2016
    Weer een mooi verhaal ! Genieten jullie maar. De laatste week.Groetjes Tilke xxx
  2. Christien:
    14 augustus 2016
    Hallo allemaal weer een mooi ver haal is de wijn duur of goedkoop ha ha.
    Is hij goedkoop en lekker breng een krat mee ha ha!!!!!
    Geniet verder in de natuur groetjes xx Christien.