Antelope Canyon​

21 juli 2018 - Lake Powell, Verenigde Staten

Zaterdag 21 juli: Ravi jarig!!!

Voor vandaag heb ik een tour geboekt naar de Upper Antelope Canyon, iets waar we ons ontzettend op verheugen. We zijn al vroeg wakker en eten een flinke bak yoghurt met vers fruit. Om 8.15 uur vertrekken we van deze mooi gelegen camping. Het is een kwartiertje rijden naar het kantoor waar we ons moeten melden. Hier krijgen we de definitieve tickets en de mededeling dat we om 9.20 uur paraat moeten staan. Mooi, dan hebben we nog even tijd om te face-timen met het thuisfront. We weten dat ze dit zeker op Ravi’s verjaardag graag willen. Mam van mij is met tante Truus op bezoek bij Leike in het ziekenhuis. 2 vliegen in één klap. Ook fam. Gruisen krijgen we te zien op hun vakantie-adres in Italië. Ruim op tijd zijn we terug bij het startpunt.

Met open trucks rijden we eerst een stuk over de snelweg, daarna volgt een heel stuk zandpad. Ik moet weer terugdenken aan de wegen in Namibië. Na 20 minuten zijn we bij het begin van de canyon. De gidsen zijn allemaal Navajo Indianen. We hebben het geluk een hele fijne kerel te hebben die zeer enthousiast is en ons goede tips geeft hoe we het beste kunnen fotograferen. We gaan de canyon binnen en wat we dan te zien krijgen is echt met geen pen te beschrijven. Check s.v.p. de foto’s want ik heb hier geen woorden voor. Het licht is  magisch en we kijken onze ogen uit. Zelfs Lyno en Ravi worden hier stil van…… De gids vertelt ons dat het zandpad waar we zojuist over reden ook rivierbedding kan zijn, die door de canyon loopt. De laatste grote overstroming is in 2013 geweest. Toen heeft het water zeker 7 meter hoog gestaan. Ze krijgen nu telkens meldingen als het gevaarlijk kan worden door regenval. 2 dagen geleden was de laatste melding en hebben ze de tours voor ’s middags moeten cancellen. Dat was toen wij aankwamen hier. We zijn dolblij dat dat vandaag niet het geval is. Tot 1992 waren de canyons vrij toegankelijk voor publiek. In dat jaar zijn echter 11 mensen door een overstroming overvallen en overleden. Sindsdien mag je alleen onder begeleiding van een erkent bedrijf naar binnen. De lichtinval is het mooiste tijdens de tour van 11.30 uur. Dit is echter ook het drukst bezochte tijdstip, wat ook te merken was toen we naar buiten liepen. Bij onze tour om 9.30 uur was het veel minder druk en het licht vonden wij nu al fantastisch. Na zo’n uurtje van de ene verbazing in de andere te zijn gevallen lopen we naar buiten. De trucks brengen ons weer veilig en wel terug.

We maken snel een lunch klaar in de camper (overgebleven wraps gevuld met kruidenkaas, ham en sla) en vertrekken om 12.00 uur richting “Monument Valley”. De rit zal zo’n 2 uurtjes in beslag nemen maar we gaan weer door een tijdzone waardoor we een uur vooruit gaan. We rijden door de prairie met her en der wat huizen en gaan  dan de prachtige Vallei in waar heel veel westerns zijn en worden opgenomen. Helaas vormen zich weer overal donkere wolken. Ik heb 1 nacht geboekt op de “Gouldings Campground”, die hier al sinds 1920 gevestigd is door Harry en Leone Goulding. Ze begonnen hier een handelspost met de indianen maar na de depressie in 1930 toen het heel slecht ging hebben zij ervoor gezorgd dat deze omgeving bekend werd in Hollywood als filmset. Door alle jaren heen is “Gouldings” een bekende plek geworden voor filmcrews, fotografen, kunstenaars en toeristen waaronder nu dus ook de familie Spätjens. De camping ligt tussen 2 prachtige oranje rotsen in en kijkt uit op het prachtig decor van “Monument Valley”. Aangezien het weer voor morgenvroeg volop zon beloofd besluiten we de 3,5 uur durende “Deluxe Tour” niet vandaag maar morgenvroeg om 7.45 uur te doen. Nu hebben we alle tijd om de verjaardag van Ravi te vieren met gebak en al. Heerlijk buiten bij de camper. Voor vanavond wil hij pasta met kip en pesto dus dat is ook ingekocht.

Helaas gaat het flink regenen dus zijn we genoodzaakt in de camper te gaan zitten. We draaien nog een was en douchen ons. De douches en toiletten op de campings zijn over het algemeen goed verzorgd. Overal is toiletpapier, handzeep en handdoekjes of een droger aanwezig. Rond 19.00 uur is het eten klaar en bezorgen we Ravi zijn feestmaal. Inmiddels is het een beetje opgeklaard. Ron en ik lopen nog even een stukje, de kids zijn de camper niet uit te branden. Er is zeer goed wifi hier dus die zijn na een aantal dagen geen of heel slecht wifi in de zevende hemel. Vanavond op tijd naar bed.

1. Wendy:
    22 juli 2018
    Waanzinnig! Als ik fe fotos zie wil ik toch wel weer graag keertje terug!
  2. Ingrid Pesgens:
    Hoi allemaal,
    Inderdaad met geen pen te beschrijven, wat ongelooflijk mooi zeg, lijkt wel niet echt!
    Floor en ik gearriveerd in Hanoi, nu wachten op de bagage en zag jullie blog!
    Nog heel veel plezier en genieten van alles!!
    Alsnog proficiat voor Ravi van Floor en mij!
    X Ingrid
  3. Tilly:
    22 juli 2018
    Ik hoop jullie nou mijn reactie krijgen.het is weer een geweldig verhaal. Ik geniet van alles wat jullie meemaken. En prachtige foto's! Geniet nog van jullie geweldige reis! Hopelijk komt Leike morgen naar huis. Gr😘😘😘😘
  4. Robert:
    22 juli 2018
    Geweldige foto’s. We zijn benieuwd of de Lower Antelope Canyon net zo mooi is.
  5. S.H.T.:
    22 juli 2018
    Waanzinnig mooi dit allemaal. Weer iets wat jullie wellicht niet meer zullen vergeten. Genieten wederom !!!

Liefs en veel plezier weer de komende dagen en wij zien jullie volgende reisverslag weer graag snel tegemoet.

Gr. Arlet en Stephan
  6. Vief:
    23 juli 2018
    Hele leuke verhalen! Weten we al een beetje vooruit wat we steeds kunnen verwachten. Ravi alsnog gefeliciteerd 🎉
    Groetjes de Cremerkes 😘
  7. Marjolein Dautzenberg:
    23 juli 2018
    Prachtig!!! Ik verheug me iedere ochtend weer om je blog te lezen en bijbehorende foto's te kijken :)
  8. Pim:
    23 juli 2018
    Geweldige verhalen en foto's Jolan!!

Geniet, geniet en geniet!!
  9. Christien:
    25 juli 2018
    Prachtig die foto’s heel aparte een belevenis.
    Geniet maar fijn verder .
    Groetjes Christien.