2 dagen San Francisco

9 juli 2018 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Zondag 8 juli: Sightseeing en Alcatraz

Om 6.00 uur zijn we alle 4 wakker. We luieren nog wat en zijn om 8.00 uur bij de receptie waar we gebruik kunnen maken van een intercontinental breakfast (lees: gevulde koeken met koffie/thee en jus d’orange). In Namibië moest Ron naar het ziekenhuis, nu ben ik aan de beurt. Volgens mij heb ik een blaasontsteking en dat betekent antibiotica. Aangezien je die hier niet zomaar krijgt zal ik dus een dokter moeten raadplegen. De aardige receptionist helpt ons op weg. We kunnen de bus nemen die voor ons motel stopt. Op weg downtown komen we vanzelf langs een ziekenhuis. Dus op pad dan maar.

De mensen in Amerika zijn erg behulpzaam. Blijkbaar moet je je busticket wat 1,5 uur geldig is cash betalen, geld teruggave kennen ze niet. Gelukkig biedt iemand spontaan aan ons geld te wisselen aangezien 20 dollar het kleinste biljet is wat we hebben en we maar 8,50 dollar hoeven te betalen. Vervolgens zijn we op de plattegrond aan het bijhouden bij welke halte we moeten uitstappen. Een man naast ons zegt dat hij ons zal waarschuwen als we er zijn. Top! Eenmaal bij het ziekenhuis aangekomen moeten we ons melden bij de emergency room en uiteindelijk na 2 uur, ettelijke honderden dollars lichter en met een recept antibiotica op zak gaan we op zoek naar een apotheek. Gelukkig zijn we hiervoor geheel verzekerd en kunnen we het thuis declareren. Hier hadden we vanmorgen al over gebeld met onze verzekering. Maar wat een geld! Lyno en Ravi zijn in de tussentijd de omgeving gaan verkennen en hebben de tijd gelukkig goed om gekregen. De bus brengt ons weer verder.

Eenmaal downtown stappen we uit vlakbij Union Square. Bij de Subway pakken we een heerlijk broodje en bij de Starbucks koffie. Onze lunch voor vandaag. Van hieruit beginnen we onze wandeltocht. Via het financial district waar een hele rits hoge gebouwen staat belanden we bij de hoogste wolkenkrabber van de stad: de Transamerica Pyramid. Hier steken we de straat over en lopen Chinatown in. Met 80.000 inwoners het grootste Chinatown van de hele VS. Op Portsmouth Square zitten heel veel oude mannen en vrouwen te kaarten op tafels van kistjes en kartonnen dozen. Een chinese bejaardenband maakt muziek. Mijn hart begint weer sneller te kloppen, wat ben ik toch een Azië fan! We lopen hier een hele tijd rond, maken foto’s en proeven de sfeer. De kids worden alleen knettergek van het “gejank” van de muziek. Vervolgens lopen we verder de diverse straatjes door waar allemaal winkeltjes zijn en alles China uitstraalt. Ook stoppen we bij de Chinese toegangspoort. Dan lopen we richting de cablecar. De beroemde attractie van San Francisco. Je loopt hier in deze stad constant berg op en berg af. Sommige wegen zijn echt super steil. De Cauberg is er niks bij. Natuurlijk moeten we een ritje maken, net zoals je in Venetië met de gondel moet varen. Ik heb een zitplaats, de rest staat en moet zich vasthouden aan een ijzeren stang. Zo zoeven we bergaf richting Fishermans Warf. Het einddoel van onze tour voor vandaag. Het is een leuke gezellige straat langs de zee van waaruit diverse pieren de zee in lopen. Overal zijn restaurants, winkels en artiesten die optreden. Ook liggen er oude marineschepen voor anker. Hier komen wel alle toeristen samen want het is er een drukte van jewelste. Bij het Hard Rock Cafe besluiten we op het terras te gaan zitten. Het zonnetje schijnt, de lucht is blauw en de temperatuur is heerlijk. We drinken wat en eten een kleinigheidje.

Om 17.45 uur moeten we bij Pier 33 zijn voor de geboekte night tour naar Alcatraz, ook wel “the Rock” genoemd. De beroemde gevangenis op een eilandje voor San Francisco waar o.a. Al Capone heeft gezeten. De boot die ons erheen brengt maakt eerst een rondje om het eiland en zet ons dan af. We moeten een stuk omhoog lopen richting gevangenisgebouw en krijgen hier een audio tour in het Nederlands die heel erg veel indruk maakt. Je hoort op de achtergrond van de verteller wat er allemaal gebeurt en gaat je daar echt een voorstelling van maken. Er zijn een aantal opstanden geweest en er zijn beroemde ontsnappingspogingen gedaan maar niet iedere was even succesvol.  De cellenblokken zijn vreselijk. Zoals ik ze me herinner van de films. Om 20.40 uur brengt de boot ons weer terug. Tijdens de terugrit zie je de skyline van San Francisco en de Golden Gate Bridge in het mooie licht van de ondergaande zon. Weer een mooie ervaring rijker.

Het kleinigheidje dat we gegeten hadden in het Hard Rock Cafe smaakte naar meer en we besluiten hier dan ook terug te gaan. Onder nostalgische muziek van Bon Jovi en Guns N’ Roses genieten we na van de dag. Per Uber terug naar ons motel waar een heerlijk bed op ons wacht.

Maandag 9 juli: San Francisco op de fiets

Het weer is prachtig. Zon en blauwe lucht. Gelukkig geen mist wat hier ook vaak voorkomt. Voor vandaag hebben we de hele dag fietsen gehuurd. Gisteren hebben we niet alles gezien wat op het programma stond dus we gaan proberen dit vandaag erbij te doen. Per bus rijden we eerst naar Alamo Square waar de Painted Ladies staan. De foto hiervan zie je vaak terug komen als het over San Francisco gaat. 6 prachtige gekleurde rijtjeshuizen met spitse daken en trapjes omhoog naar de voordeur met op de achtergrond de wolkenkrabbers van de stad. Een prachtig gezicht. Ook bekend geworden door de Amerikaans serie “Full House” die hier opgenomen werd. Per bus gaan we vervolgens verder richting centrum. We moeten overstappen op de plek waar de Town Hall en het Theater zijn. Hier krijg je het gevoel in Parijs of Rome te zitten als je naar de bouwstijl kijkt. Er wordt ook wel gezegd dat San Francisco Europees aandoet. Aangekomen in Fishermans Warf zoeken we Bay City Bike op waar we 4 fietsen krijgen met gelukkig 24 versnellingen.

Na een thuis telefoontje met de moeder van Ron horen we dat het wat op en neer gaat met Pap en dat hij zeker vandaag niet naar huis mag. Dat is een kleine tegenvaller maar we kunnen de situatie niet veranderen dus besluiten we het van ons af te zetten. We gaan op weg richting Golden Gate bridge. Ons doel voor vandaag. Inmiddels is het toch alweer 11.30 uur en we besluiten wat broodjes met verse vis te kopen voor onderweg. Via een mooi fietspad rijden we langs de zee waar we zeehondjes in het water zien. Dan volgt een stijle klim. Als we boven zijn kijken we uit over Fort Mason en hebben een prachtige uitkijk op de Golden Gate Bridge. Hier zoeken we een schaduwplekje en eten onze broodjes op. Via een mooi park komen we uit bij East Beach waar prachtige huizen liggen met uitkijk op zee. Er worden diverse stops gemaakt voor foto’s en voordat we de brug opgaan drinken we nog even een kop koffie.  Wat is het toch een imposante brug! Hij is 2,7 km lang en dagelijks rijden er 100.000 voertuigen overheen. Er is een apart fiets- en voetgangerspad. Rond 15.00 uur zijn we zover. Het is wel oppassen geblazen want we zijn niet de enigen die dit willen. Maar wat is dit gaaf om te doen……. Aan de andere kant stoppen we bij het Vista Point. Hier kijk je in een rechte lijn over het aanstormende verkeer. Dan een kwartier stijl bergaf richting Sausolito. Volgens mij heb ik constant in de remmen geknepen. Het is een leuk klein dorpje waar we binnen uit de zon iets drinken. Het is warm, we zijn verbrand en we merken dat we toch nog last hebben van de jetlag. Met de ferry terug richting San Francisco.

Hier aangekomen willen we nog graag Lombard Street doen. Dat was gisteren ook niet gelukt. We besluiten het met de fiets te proberen. Het eerste stuk bergop gaat nog. Ik begin te denken dat het allemaal toch wel meevalt. Maar dan zie ik Ron en de kids rechts af slaan en zodra ik op dit punt kom zinkt de moed me in de schoenen. 10 meter voor me zie ik Ron al afstappen. Ravi en Lyno doen nog verwoede pogingen. Ik ben gekke Henkie niet en besluit direct van die fiets af te komen voordat ik eraf val. Met pijn in mijn kuiten sleep ik mezelf met fiets naar boven. Gekkenwerk! Maar eenmaal aangekomen onderaan Lombard Street zijn we dit stukje ook weer snel vergeten. Tussen de prachtige bloemenpracht door zie je de auto’s zigzaggend naar beneden rijden. Blij dat we dit toch gedaan hebben. Per fiets zoeven we de berg weer af en eten bij een Italiaan vlakbij de Cannery. Een aantal oude pakhuizen waar nu winkels en restaurants in gevestigd zijn. Daarna fietsen inleveren en terug naar ons motel per Uber waar om 21.15 uur het lampje uitgaat….

1. Barbera:
    12 juli 2018
    Super en wat boffen jullie met het weer! Normaal is SF fog city rond deze tijd van het jaar. Heel veel plezier. Groetjes, Barbera
  2. Mieke:
    12 juli 2018
    Het klinkt allemaal super en wat zijn jullie sportief in SF dat geboyuwd is op heuvels! Maar per fiets zie en proef je meer van de stad. Fijn dat dat jullie zo genieten!
    Groetjes, Mieke
  3. Els Caris:
    12 juli 2018
    Heerlijk dat jullie zo genieten..en wij genieten op afstand mee van jullie belevenissen! Groetjes!
  4. S.H.T.:
    13 juli 2018
    Wat mooi allemaal. Klinkt echt goed. Mooie belevenissen. Fijn dat jullie genieten. Gr. Stephan en Arlet.