Erindi

4 augustus 2016 - Erindi Private Game Reserve, Namibië

Naar Erindi

Dinsdag 2 augustus:

Om 8.00 uur opgestaan na een heerlijke nachtrust. De tent is prima en zouden we niet willen missen (dan zit je gewoon echt in de natuur) maar zo af en toe een bed tussendoor is wel aan te raden. Alle spullen weer wat geordend en een berg spijker- en onderbroeken naar de laundry gebracht. Dit wassen ze nog snel voor ons. Ideaal! Ravi en Lyno hadden een kamergenoot: een salamander. Heeft de hele nacht op de grond hun badkamer bewaakt. Gisteren had Lyno ook al de kameleon van de eigenaresse mogen vasthouden. Het is haar huisdier! Om 9.30 krijgen we een heerlijk ontbijt voorgeschoteld inclusief gebakken ei, spek en worst. Wat een luxe.

Rond 12.00 uur vertrekken we van deze fijne lodge en rijden eerst even terug naar Outjo om in de German Bakery het brood voor de komende dagen in te slaan en een apfelstrudl voor onderweg naar Erindi. (zo’n 180 km) Er is nog een leuk souvenirwinkeltje waar we nog wat leuke doeken met Afrikaanse prints kopen. Dan gaan we op weg. Het is een prima verharde weg en we kopen bij de inmiddels ons bekende Spar in Otjiwarongo voor 3 dagen boodschappen in. Erindi is een private game reserve in the middle of nowhere waar geen restaurant of winkel in de buurt is. Met een auto en vooral ijskast vol vervolgen we onze weg.

De laatste 40 km rijden we over een zandweg door het Afrikaanse land waar we echt helemaal niemand tegen komen. Tjonge jonge, we zijn benieuwd waar we uitkomen. Om 16.30 uur rijden we het main gate binnen. Nog 9 km en dan zijn we op onze kampeerplek voor de komende 3 nachten. Eenmaal daar aangekomen melden we ons bij de receptie en boeken meteen een gamedrive van 3 uur voor morgen om 15.30 uur. We hadden graag ook een excursie naar de San People (bosjesmensen) gedaan maar deze zijn i.v.m. de koude nachten momenteel niet in de buurt. Jammer! Onze campingplek is een beauty! We hebben een apart gebouwtje erbij met onze eigen wc, douche en wasbak en kleine opslagruimte. Een aanrecht buiten met een ijskast met diepvries! Dit is luxe kamperen. We installeren ons en steken de braai aan. Ondertussen genieten met een pilsje van de ondergaande zon. De temperatuur is nog heel aangenaam. Echt een zalig geluksmomentje. Wat een enorme rust hier. Als de temperatuur toch fors begint te dalen kleden we ons om en maken alles klaar  voor de BBQ vanavond. Na het eten lopen we richting verlichte waterhole waar we zowaar weer een olifant aantreffen. Ook blijken er nijlpaarden en krokodillen te zitten. Weer een prachtige dag ten einde. Het moet niet te snel gaan. De kids duiken direct de tent in als we terug zijn en Ron en ik genieten nog even lekker na met een wijntje. Om 22.30 uur naar bed.

Woensdag 3 augustus:

Om 8.00 uur maak ik voor Ron en mij een lekkere kop thee/koffie. De kids slapen nog en wij nemen de tijd om even rustig wat te lezen. Als de kids uit de tent kruipen kunnen we van ons luxe ontbijt gaan genieten. We hebben zelfs broodjes en een jus d’orange erbij. Daarna snij ik alvast alle groenten voor de spaghetti vanavond want als we terugkomen van de gamedrive zal het donker zijn en aangezien we toch een royale ijskast ter beschikking hebben…. Nog wat was op de hand en rond 12.00 uur zijn alle klusjes op ons ooie dooie gemakje geklaard.

De waterhole op de camping is onze volgende bestemming. Er zijn 4 nijlpaarden die nu op het droge liggen. Wat een joekels zijn dat toch. Er liggen ook  2 krokodillen aan de mooie waterplas. Verder loopt er allerhande wild af en aan. Zebra’s, wilde zwijnen, gnoes, kudu’s, oryxen. Het is net een live natuurfilm waar je naar zit te kijken. Wat is dit rustgevend. VDL Nedcar/Randstad en Zuyderland zijn echt heel ver weg nu. Een impala loopt plotseling op 2 meter afstand van ons aan onze zijde van de afrastering. Ongelofelijk. Bavianen zijn er ook legio en lopen over de balken, de hoogspanningsdraden ontwijkend naar onze kant over maar worden door het personeel weer terug gejaagd. Dan beginnen de nijlpaarden zich te roeren. Twee staan op met de nodige geluiden en besluiten een bad te nemen. Fantastisch om te zien. Zeker als de grootste ons ook nog een blik in zijn immense bek gunt. Het ziet echt grappig uit die oogjes die boven water verschijnen en dan weer wegzakken. Na een tijdje besluiten ze toch weer op het droge te gaan liggen. En wij mogen dit allemaal aanschouwen. Ook 1 krokodil wil zich voor ons toch even omdraaien. Wat een geluk. Na 2 uur al dit moois bekeken te hebben gaan we terug en eten een kleinigheidje.

Om 15.30 uur vertrekken we met ranger Erwin voor de game drive. We zijn nog geen 2 km onderweg of er kruist een olifant ons pad. Ranger Erwin mag van alle paden afwijken (wat wij zelf natuurlijk niet mogen) en rijdt in zijn richting. We krijgen uitleg over de olifanten en tot onze grote verbazing duwt de olifant vlak voor ons gewoon een groot gedeelte van een boom om, eet een paar blaadjes en loopt parmantig verder. We zijn er helemaal stil van. We vervolgen onze weg en zien een eland, een waterbok, een steekbokje en 2 dikdiks, de kleinste antilopensoort van Afrika. De laatste hebben we nog niet gezien. Ook staan er zebra’s, kudu’s, gnoes en impala’s maar langzamerhand vinden we dat al bijna gewoon. Dan spotten we zowaar alweer een witte neushoorn. Behendig stuurt Erwin de auto in zijn richting. Op zo’n 5 meter afstand staat deze enorme kolos. Wat een prachtig beest! Dan weer verder door het mooie Afrikaanse landschap. Bij een enorme waterpool zien we een heleboel krokodillen en er liggen ook nog 2 nijlpaarden in het water. Dit nodigt niet echt uit tot een zwempartijtje!  Verder rijdend zien we plots een leeuwin liggen en achter een hek een prachtige leeuw. Erwin rijdt weer tot vlakbij. Leeuwen die vee van boeren eten om te overleven worden hier sinds enkele jaren opgevangen. Als een leeuw eenmaal ervaren heeft hoe makkelijk een koe te vangen is blijven ze dit doen en dat vinden de boeren natuurlijk weer niet ok. Vaak nemen ze dan het recht in eigen hand en doden de leeuw. Erindi heeft voor deze leeuwen nu een opvang/rehabilitatiecentrum opgericht in de hoop het doden te voorkomen. Hier blijven ze een aantal maanden in een afgebakend gebied  zitten en worden dan weer vrij gelaten maar ze blijven hen volgen. Dan worden de leeuwen plots onrustig. En wat blijkt……… In ons deel (het vrije deel) komt in de verte een andere mannetjesleeuw aangelopen. Erwin waarschuwt ons al voor spektakel en rijdt de auto iets verder weg. En jawel hoor: Zodra die 2 mannetjes leeuwen elkaar zien vliegen ze met een enorm gebrul tegen de hekken aan en lopen enkele tientallen meters grommend naast elkaar op. Maar goed dat er een hek tussen zit. De leeuwin heeft zich wat verder teruggetrokken en heeft zich weer op de grond genesteld, die 2 jaloerse kerels op haar gemak bekijkend. Wat hebben wij een enorme mazzel net op dit moment op deze plek te zijn. We krijgen alle tijd om prachtige foto’s te maken en ook de leeuw gunt ons een flinke gaap waardoor we zijn tandjes mogen aanschouwen. Deze dag kan bijgeschreven worden bij de absolute hoogtepunten tot nu toe! We rijden naar de Old Traders Lodge. Dit luxe reservaat behoort ook bij Erindi en ligt aan een mooie waterhole. Wij rijden er omheen en zien tegen de ondergaande zon een baby nijlpaardje staan. En vervolgens hebben we weer enorm geluk: een hele roedel Afrikaanse wilde honden loopt voorbij! Een mooi gezicht. Een stukje verderop zien we dan ook nog een heleboel jonkies die rondrennen over een vlakte. Je zou ze zo kunnen knuffelen maar dat zullen we toch maar laten. We worden helemaal stil van zo veel geluk en samen genieten we op de terugweg van de mooie kleuren die de zonsondergang aan het Afrikaanse landschap geeft. Op een vlakte zien we nog 3 vrouwtjesleeuwen! Het is echter al vrij donker om dit nog te fotograferen/filmen. Om 18.30 uur terug op de camping. We besluiten morgen weer een gamedrive te doen. Erwin geeft aan dat er heel veel routes zijn en dat de afternoon drive het beste is om wild te spotten.  Ben alleen bang dat de gamedrive die we nu gehad hebben niet meer valt te evenaren. Maar dat nemen we voor lief.

Heerlijke spaghetti gegeten en nog wat nagepraat over dit fantastisch avontuur. Voordat de kids naar bed gaan een potje Uno gespeeld. Als zij eenmaal slapen maken Ron en ik nog bij het kampvuur een flesje wijn soldaat en “appen” nog wat met het thuisfront. Lang leve Namibië! Na een heerlijke warme douche kruipen we de slaapzak in.

Donderdag 4 augustus:

Om 8.00 uur staan Ron en ik weer op en installeren ons met een kop koffie/thee in het zonnetje en lezen wat. De kids slapen tot 10.00 uur en dat is ook prima zo. Als ze wakker worden ontbijten we en doen nog wat klusjes en bereiden de avond BBQ zover voor. Dat was prima bevallen gisteren. (met de wetenschap van nu ik dit ben aan het typen ná de gamedrive, geen overbodige luxe)

We zitten nog een uurtje bij de waterhole waar weer dezelfde dieren te zien zijn als gisteren. Alleen komen nu nog 3 giraffen hun dorst lessen. Rond 14.30 uur eten we nog even een lekkere salade met wat brood met kruidenboter en zijn zo ruim op tijd aanwezig voor de gamedrive van vandaag. Er zijn wat meer mensen dus neemt ranger Erwin de truck waar 27 mensen in kunnen. En dan gaan we op weg. We zien gedeeltelijk hetzelfde “gewone” wild als gisteren maar ook een aardwolf die je volgens Erwin maar zelden te zien krijgt. Hij ligt rustig in zijn hol na een maand afwezig te zijn geweest. Hij is familie van de hyena, alleen is deze vegetarisch. Levert weer mooie plaatjes op. Wij hebben er 2 gezien in Etosha alleen hadden die een andere kleur. Deze is grotendeels wit met zwart, die wat wij daar zagen waren bruin met zwart. We komen langs een waterpool waar een giraffe staat en 2 krokodillen liggen. Als we verder rijden komen we weer in het gebied van de witte neushoorn van gisteren. En ook vandaag laat hij zich weer zien. Als we willen wegrijden horen we ineens een gefluit. En jawel hoor: een platte band! Erwin rijdt de truck een eind bij de neushoorn vandaag en neemt poolshoogte. We kunnen toch doorrijden, moeten alleen met wat meer mensen aan de andere kant gaan zitten. Er zijn nl overal dubbele wielen dus we vervolgen onze weg. Erwin geeft aan dat 20 km verderop de 2 oudste mannetjes leeuwen van Erindi zijn gespot. Als we ze willen zien zal hij flink moeten doorrijden en kan hij niet meer overal stoppen voor het overige wild. Unaniem wordt voor deze optie gekozen. De lekke band flubbert maar door. We zitten nu in een totaal ander deel van het park dan gisteren en zien alweer een andere witte neushoorn die ligt te rusten. Onze rit wordt bekroond: 2 machtig mooie broers liggen bij elkaar te rusten. Af en toe flink gapend waarbij hun tanden goed te zien zijn. Ze zijn 9 jaar oud, hebben beiden hun eigen territorium maar zijn toch vaak samen te zien. Als er een vrouwtje voorbij komt vechten ze toch ondanks dat het broers zijn. Plots staat ene op en dan zien we pas hoe ontzettend groot deze 2 zijn! Hij loopt 3 meter verder en gaat onder een struik liggen. Na een super fotoshoot besluiten we terug te keren. Erwin zet de truck in zijn achteruit maar dan gebeurt het: we zakken met alle wielen hartstikke ver weg in het mulle zand en zitten muurvast! 5 meter bij de leeuwen vandaan die alles rustig gade slaan. De kids lachen zich rot maar ik krijg bijna een appelflauwte! Wat nu in hemelsnaam? Erwin stapt gewoon uit de auto en bekijkt de schade. Ai, dat wordt scheppen! Hij blijft gelukkig lachen en schept vrolijk aan beide kanten van de truck om alle banden heen. Wij houden de leeuwen nauwlettend in de gaten. Die blijven gelukkig rustig liggen! Dan gaat hij proberen eruit te rijden en moeten we allemaal op onze plaats blijven zitten. Helaas, er is geen beweging in dat ding te krijgen. Nog een keer proberen….. zonder resultaat! En nu? Via de porto probeert hij hulp in te roepen maar er komt geen enkele reactie. Dan bellen met zijn mobiele: ook dat levert niets op. Jezus! Hij blijft maar lachen.  Gelukkig reageert na een tijdje iemand via de porto op zijn oproep. Na een minuut of 5 komt een kleine truck (die we gisteren hadden voor zo’n 10 personen) aanrijden. De ranger stapt uit en loopt op nog geen 3 meter afstand van de leeuw! Dat is toch niet normaal? De gasten die in zijn jeep zitten lachen wat en maken foto’s van ons. Als Lyno vraagt of ze in de gaten hebben dat er leeuwen vlakbij hen zitten schrikken ze zich een hoedje! Hilariteit in onze truck. Diverse pogingen ons te bevrijden mislukken. Hij krijgt ons gedeeltelijk los maar de voorwielen staan nu aan de andere kant van de weg weer vast. Hier is geen beginnen aan. We staan dwars over de weg met een lekke band! Er moet wat anders verzonnen worden. We moeten wachten. Erwin zet het licht aan in de truck en laat de motor lopen. De leeuwen zijn in de tussentijd gelukkig weggelopen de weg af. Lyno en Ravi moeten plassen! Ze mogen er even uit aan 1 kant en zoeken zich een struikje vlakbij de truck. Van zenuwen moet ook ik. Samen met een moeder en dochter uit Zwitserland zitten we gehurkt achter een struik. Ik kan toch gelukkig nog lachen om dit tafereel. Dan komt er een landcruiser met een rotvaart aangereden. Ze proberen de band op te pompen maar daar valt geen eer meer aan te behalen. Er wordt besloten dat er nieuwe trucks moeten komen die ons naar Camp Elephant moeten terug brengen. Dat gaat nog zeker 20 minuten duren volgens Erwin. Dus moeten we gewoon wachten en vertellen we ons wat. Af en toe schijnt Erwin wat met de lamp om de truck om te kijken of hij geen ogen ziet die op ons gericht zijn maar alles blijft kalm. Alle anderen inclusief mezelf gelukkig ook. Dan komen er 4 auto’s aan en moeten we overstappen. Twee auto’s brengen ons terug. Met een rotvaart worden we door een aarde donker park terug gebracht. Onze mutsen en  meegenomen jassen zijn geen overbodig luxe. Erwin blijft achter met 2 andere rangers om de band te maken en de truck op de een of andere manier eruit te halen. Om 19.45 uur rijden we de poorten van onze camping binnen. Een uur en een kwartier later als gepland. De 2 rangers gaan weer terug naar de gestrande truck. Ron, Lyno en Ravi zien dat 1 ervan een geweer bij zich heeft en dat laadt. Hij geeft aan het nog nooit gebruikt te hebben, dit is “just in case”!

Wij drinken bij de winkel even een kop koffie om op te warmen en lopen terug om dan toch aan onze BBQ te gaan beginnen. Erwin zien we gelukkig zo’n 3 kwartier later ook binnen komen rijden met truck! Eind goed, al goed!

De BBQ smaakt voortreffelijk! Een mega steak, 2 spareribs en 2 spiesjes. Heerlijk! Rond het kampvuur vertellen we nog wat na en schrijf ik dit verslag. Zo meteen nog een flesje wijn, een lekkere warme douche (het is koud, ondanks de thermo trui en broek) en dan een heerlijke slaapzak opzoeken. Morgen gaan we richting Swakopmund. Van hieruit willen ’s middags Cape Cross (zeeleeuwen kolonie ) gaan bekijken. Namibië is tot nu toe echt 1 groot avontuur.

1. Tilly:
    5 augustus 2016
    JRLR Het is geweldig wat jullie allemaal meemaken ! Ik geniet er ook van .Petje af Jolanda wat een verhaal ! De foto's zijn ook geweldig !!! Verder geniet alle vier nog van jullie geweldige reis veel liefs Groetjes Tilke xxx
  2. Ankie en Leon:
    5 augustus 2016
    Wat weer een prachtig verhaal, ik zie het helemaal voor me, Lyno en Ravi liggen in een deuk en Jolanda heeft stress. Geweldig. Geniet verder van jullie prachtige reis. Groetjes van ons 4-tjes
  3. Peter&Nicole Job-Wout:
    6 augustus 2016
    Sjiek om jullie zo te kunnen volgen met súper
    foto s en video s, nu kan je er echt een beeld bij vormen.
    Wat een machtig mooie reis maken jullie!
    -X-
  4. Pap Mam:
    6 augustus 2016
    Wat geweldig wat jullie allemaal meemaken het is zo mooi om het te lezen .verder nog veelplezier en liefs van Pap en Mam voor J.R.L.R
  5. Ingrid Pesgens:
    8 augustus 2016
    Prachtige foto's en weer heel leuk om mee te lezen!!
    Fantastische reis!!
    Groetjes van de Mullies